Sain vihdoin laitesukelluksen jatkokurssin suoritettua loppuun. Ja vieläpä yhdessä meidän mielenkiintoisimmista kohteista, mihin olenkin toivonut pääseväni sukeltamaan; King Cruiserilla. Päivän aikana tehtiin kolme sukellusta, kolmessa eri kohteessa.
Ko Dok Mai
Pystysuora karstikalliosaari, joka jatkuu vedenalaisena pystysuorana seinämänä. Kyseessä siis seinämäsukellus, jossa tärkeintä oli seurata syvyyksiä ja merivirtoja. Virtausta oli jonkin verran, ja se vaikutti myös näkyvyyteen. Tehtiin eräälle toiselle kurssilaiselle syväsukellus tässä (jonka itse olen jo suorittanut), joten tämä oli hyvä kertaus. Seinämä oli täynnä kaikenlaista pientä ja kirjavaa elämää, mutta hienoin kohta sukelluksella oli ehdottomasti muutaman metrin syvyinen luola, jossa kävimme kääntymässä. Ammottava pimeä suuaukko meinasi saada jännityksen aikaiseksi, mutta ohjaajan perässä luottavaisin mielin menin luolaan. Eikä se tosiaan ollut mikään syvä ja ahdas onkalo, mutta silti yksi ryhmästämme jäi odottelemaan ulkopuolelle. Luolasta katsottuna suuaukolle yltänyt päivänvalo ja ilmakuplat loivat luolan katon erikoisen, jopa peilipintaisen näköiseksi. Sukelluksen suurin syvyys oli 27m.
King Cruiser Wreck - hylkysukellus
Neljäs kurssisukellus tehtiin King Cruiser-hylyllä. MS King Cruiser autolautta upposi 4. toukokuuta 1997. Erikoista onnettomuudessa on se, että sää oli vakaa, kapteeni kokenut, ja silti jotenkin lautta ajautui alueen ainoalle riutalle, 4km pois reitiltä. Kaikki matkustajat saatiin pelastettua lähistöllä "sattumalta" olleisiin kalastaja- ja partioveneisiin. King Cruiserin vakuutus oli umpeutumassa seuraavana päivänä,5.5. kuinkas sattuikaan. Kyseessä siis ilmiselvä vakuutuspetos. Uppoamisen aikoihin lehdistössä nousi polemiikkia myös siitä, että alueen sukellusyritykset olisivat lahjoneet veneen upotuksen, koska tuolloin Phuketin alueella ei ollut yhtäkään hylkykohdetta. Saisi yrityksillä olla melkoinen määrä pätäkkää tuollaisen suunnitelman toteutumiseksi, sanonpahan vain..
Hylystä on kuitenkin tullut monipuolinen sukelluskohde, sen ympärille on kehittynyt värikästä riuttaelämää ja paljon kalaparvia viihtyy sen ympärillä. Laskeuduimme 18m poijuköyttä pitkin laivan peräkannelle. Kannelta lähdimme kiertämään laivan keulan kautta ympäri. Ensimmäisellä kerralla oli vaikeaa hahmottaa laivan muotoja, keulan ja perän tunnistin. Keskivaiheilta autokansi on romahtanut, joten hylyn sisälle ei enää pääse. Sukelluksen suurin syvyys 25m.
Shark Point - Underwater Naturalist, lajitunnistus
Päivän -ja AOWD-kurssin- viimeinen sukellus tehtiin Shark Pointilla. Nimensä mukaisesti alueella on ennen nähty paljon haita, nykyään liikakalastuksen seurauksena saa olla rutkasti hyvää tuuria mukana että näkee yhtäkään. Kohteessa on kuitenkin hyvinvoivaa korallia ja vilkasta riuttaelämää. Kouluttajan opastuksella päästiin näkemään ja jopa tunnustelemaan koralleja ja alueen tyypillisiä eliölajeja. Suurin syvyys sukelluksella oli 17m. Kunhan saan kuvat kouluttajalta, teen lajeista yksityiskohtaisemman tekstin.
Aowd-kurssilla suorittamani sukellukset ovat siis:
Syväsukellus (Deep)
Suunnistus (Navigation)
Virtasukellus (Drift)
Hylkysukellus (Wreck)
Lajitunnistus (Underwater naturalist)
Lokikirjassa on nyt yhteensä 20 sukellusta,joista 10 kurssisukelluksia. Nyt ei ole enää kiire uusille kursseille, ei muuta kuin kokemusta ja sukelluskertoja keräilemään.
Phuket-Phi Phi alueen sukelluskohteita, punaisella ympyröidyissä olen käynyt joko sukeltamassa tai snorklaamassa (Nai Harn, Koh Kai, Koh Phi Phi Leh snorklaten).
Ko Dok Mai
Koh Dok Mai |
King Cruiser Wreck - hylkysukellus
Kingin profiili |
Neljäs kurssisukellus tehtiin King Cruiser-hylyllä. MS King Cruiser autolautta upposi 4. toukokuuta 1997. Erikoista onnettomuudessa on se, että sää oli vakaa, kapteeni kokenut, ja silti jotenkin lautta ajautui alueen ainoalle riutalle, 4km pois reitiltä. Kaikki matkustajat saatiin pelastettua lähistöllä "sattumalta" olleisiin kalastaja- ja partioveneisiin. King Cruiserin vakuutus oli umpeutumassa seuraavana päivänä,5.5. kuinkas sattuikaan. Kyseessä siis ilmiselvä vakuutuspetos. Uppoamisen aikoihin lehdistössä nousi polemiikkia myös siitä, että alueen sukellusyritykset olisivat lahjoneet veneen upotuksen, koska tuolloin Phuketin alueella ei ollut yhtäkään hylkykohdetta. Saisi yrityksillä olla melkoinen määrä pätäkkää tuollaisen suunnitelman toteutumiseksi, sanonpahan vain..
Hylystä on kuitenkin tullut monipuolinen sukelluskohde, sen ympärille on kehittynyt värikästä riuttaelämää ja paljon kalaparvia viihtyy sen ympärillä. Laskeuduimme 18m poijuköyttä pitkin laivan peräkannelle. Kannelta lähdimme kiertämään laivan keulan kautta ympäri. Ensimmäisellä kerralla oli vaikeaa hahmottaa laivan muotoja, keulan ja perän tunnistin. Keskivaiheilta autokansi on romahtanut, joten hylyn sisälle ei enää pääse. Sukelluksen suurin syvyys 25m.
Shark Point - Underwater Naturalist, lajitunnistus
Päivän -ja AOWD-kurssin- viimeinen sukellus tehtiin Shark Pointilla. Nimensä mukaisesti alueella on ennen nähty paljon haita, nykyään liikakalastuksen seurauksena saa olla rutkasti hyvää tuuria mukana että näkee yhtäkään. Kohteessa on kuitenkin hyvinvoivaa korallia ja vilkasta riuttaelämää. Kouluttajan opastuksella päästiin näkemään ja jopa tunnustelemaan koralleja ja alueen tyypillisiä eliölajeja. Suurin syvyys sukelluksella oli 17m. Kunhan saan kuvat kouluttajalta, teen lajeista yksityiskohtaisemman tekstin.
Aowd-kurssilla suorittamani sukellukset ovat siis:
Syväsukellus (Deep)
Suunnistus (Navigation)
Virtasukellus (Drift)
Hylkysukellus (Wreck)
Lajitunnistus (Underwater naturalist)
Lokikirjassa on nyt yhteensä 20 sukellusta,joista 10 kurssisukelluksia. Nyt ei ole enää kiire uusille kursseille, ei muuta kuin kokemusta ja sukelluskertoja keräilemään.
Vielä on kohteita koluamatta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
A comment makes my day!