perjantai 6. maaliskuuta 2020

Häävalmistelujen etenemisestä

Olen seurannut muutamia hääblogeja sekä Facebookin häät2020- ryhmää nyt jonkin aikaa. Etenkin ryhmässä tuntuu että suurin osa morsiamista stressaa häistä aivan kohtuuttomasti, äksyilevät kun puoliso ei osallistu (vaikka valitettavan usein keskusteluissa käy ilmi morsiamen oma "ei se mitään osaa kuitenkaan" - asenne), ja tuntuu muutenkin että koko juhlan toteuttaminen on morsianten harteilla. Toki ilahduttavia poikkeuksiakin löytyy ja etenkin blogien puolella parit tuntuvat jakavan työmäärän aika sopuisasti. 

Meillä jako on mennyt niin että lähinnä minä ideoin, koska Miikalla ei ole mitään suuria visioita tai toiveita mitä hän ehdottomasti haluaisi toteuttaa (ja jos sellaisia on niin toteutetaan, toistaiseksi ei ole tullut mitään spessua ). Tarjoilen ideoista yleensä 2-3 omasta mielestäni parasta, joista Miika sitten valitsee sen mistä hän pitää eniten. Ja sitten keskustellaan oliko valinta se paras sellaisenaan vai muoaktaanko vielä jotain.  Esim. häätanssiksi / valssiksi ehdotin muutamia erityylisiä kappaleita, joista sitten yhteisellä päätöksellä päädyttiin nyt valitsemaamme kappaleeseen. Ja kyllä, se tulee olemaan perinteinen valssi, joskaan ei ehkä ihan perinteisin kappale. Joitain asioita olen automaattisesti hoitanut itse, toiset taas olen surutta sälyttänyt Miikan to do-listalle. On ollut kiva huomata että vaikka minä olen se aktiivisempi osapuoli, puolisokin on kiinnostunut ja haluaa tehdä osansa juhlien toteutumiseksi. Tietysti itselläni on  jo ammatinkin puolesta vahvempi tausta asioiden järjestelylle, ruokailujen ja juomatarjoilujen miettimisille yms, mikä ehkä vähän kaataa vastuuta enemmän minulle. En kuitenkaan koe, että olisin missään vaiheessa (ainakaan vielä tähän mennessä) kokenut häiden järjestämistä stressaavana tai ahdistavana. Meillä on asioita hoidettu pikkuhiljaa, silloin kun joku muistuu mieleen tai tulee ajankohtaiseksi. Seuraava - ja tärkein- päivämäärä on toukokuussa, jolloin voimme tehdä avioliiton esteiden tutkinnan. 
Kutsujen väsäämistä.


Mitä ollaan saatu jo hoidettua? 

-Kirkon varaus
-Juhlapaikan varaus

-Suunnittelupalaveri juhlapaikan kanssa
-Alustavat päätökset menusta
-Minun hääpuku + huntu
-Miikan pukuun takki, jonka ympärille muu kokonaisuus sitten rakentuu
-Kutsut (postitus ensi viikolla)
-Kampausajan varaus morsiamelle + kaasoille
-Valokuvaajan varaus
-Häämatkan varaus
-Lomatoiveiden esittäminen työpaikoille
-Alustava aikataulu / ohjelmarunko
-Minun sormus
 -Juhlasalin koristeluiden suunnittelu & hankinnat
-Pöytänumerot

Mitä pitää vielä hoitaa? 

-Miikan sormus
-Hääkengät (tai niiden sisäänajo)
-Papin + kanttorin varmistaminen + harjoitukset (seurakunnalta sanoivat että vasta keväämmällä kun on lomat päätetty)
- Vieraskirjan hankinta
- Pöytäkorttien ja ohjelman teettäminen / askartelu
-Ripsien ja kynsien laittoon ajanvaraus (meikin teen itse)
-Miikalle parturiin ajanvaraus
-Hääpuvun tarvittavat muokkaukset
- Avioliiton esteidentutkinta
-Mitä muuta? Kommentoi, jos olen unohtanut jotain olennaista!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

A comment makes my day!